انواع موم ریخته گری دقیق

شرکت دانش بنیان هایا شیمی رازی-تولید و فروش موم ریخته گری

Telegram
Facebook
Twitter
آپاراتAparat
LinkedIn
Instagram
انواع موم ریخته گری دقیق



 

سازندگان  قطعات فلزی از طیف وسیعی از تکنیک ها برای ایجاد قطعات و اجزای پیچیده استفاده می کنند. یکی از قدیمی ترین روش هایی که امروزه نیز مورد استفاده قرار می گیرد ریخته گری دقیق است. این فرآیند شامل ایجاد الگو از موم ریخته گری و سپس ساختن یک پوسته سرامیکی در اطراف آن است. هنگامی که پوسته کامل شد، موم ریخته گری قبل از ریختن فلز مذاب در پوسته سرامیکی ذوب می شود (موم زدایی). هنگامی که فلز جامد شد، پوسته سرامیکی حذف می شود و قطعه ایجاد می شود.

 

موم های ریخته گری دقیق متعددی وجود دارد که می توان آنها را انتخاب کرد. نوع موم ریخته گری مورد استفاده بر اساس عوامل متعددی از جمله فلو ، بازیابی و بازیافت ، پایداری ابعادی ، صافی سطح انتخاب می شود. انواع موم ریخته گری عبارتند از موم ریخته گری پر شده، موم ریخته گری ریخته گری دقیق پر نشده، موم ریخته گری راهگاه (رانر)، موم ریخته گری محلول و موم -چسب ریخته گری دقیق.

 

موم ریخته گری دقیق پر شده

موم ریخته گری های پر شده نوعی موم است که پرکننده هایی به آن اضافه شده است. این پرکننده‌ها می‌توانند خواص خاصی را برای اطمینان از استحکام، ثبات ابعادی، انبساط حرارتی کمتر و حداقل انقباض به ریخته‌گری ارائه دهند. انواع مختلقی از پرکننده‌هادر موم ‌های ریخته گری دقیق پر شده یافت می‌شوند .

تولیدکنندگان قطعات کوچک و بزرگ می توانند از موم ریخته گری پر شده استفاده کنند. دو مزیت عمده این موم ریخته گری ها این است که انبساط حرارتی کم و حداقل انقباض را دارند.این موم ریخته گری اغلب زمانی استفاده می شود که به دنبال کنترل ابعادی بیشتر قطعه یا جزء ایجاد شده و استفاده از طیف وسیعی از دمای تزریق هستید. بسته به چگالی مواد پرکننده، بازیابی و بازیافت موم ریخته گری های پرکننده دشوار است.

 

موم ریخته گری دقیق پر نشده

موم های ریخته گری دقیق پر نشده یا کم پر شده حاوی مواد پرکننده کمتری هستند. این نوع موم ریخته گری عملکرد مکانیکی و عملکرد حرارتی ثابتی را ارائه می دهد. آنها معمولاً برای الگوهای ریخته گری دقیق کوچک و متوسط زمانی که هندسه های پیچیده و الگوهای بسیار مشخص وجود دارد استفاده می شوند. موم ریخته گری های پر نشده دارای فلو عالی هستند.

مزیت اصلی موم ریخته گری های پر نشده این است که کیفیت سطح بالایی را ارائه می دهند. بنابراین قالب سرامیکی ترک و عیب کمتری خواهد داشت. همچنین به طور کامل از داخل پوسته سرامیکی موم زدایی می شود به همین دلیل می توان آن را بازیابی و بازیافت کرد.

هنگام استفاده از موم ریخته گری پر نشده در فرآیندهای ریخته گری دقیق باید دقت شود زیرا به دلیل انجماد آهسته تر، سطح مدل مومی می تواند معیوب شود. همچنین ممکن است بسته به دمای موم ریخته گری، انقباض ناخواسته در امتداد مقطع الگو وجود داشته باشد. بسته به شکل قطعه، استفاده از چیل ممکن است با موم ریخته گری پر نشده برای جلوگیری از شرینکیج ضروری باشد.

 

موم ریخته گری دقیق راهگاه (رانر)

موم های ریخته گری دقیق راهگاه (رانر) توسط شرکت‌های ریخته‌گری دقیق به دلیل استحکام مکانیکی عالی و ویسکوزیته کمتر استفاده می‌شود. این نوع موم ریخته گری دارای نقطه ذوب پایین تری نسبت به موم ریخته گری الگو است. بنابراین در طول فرآیند موم زدایی بدون نیاز به استفاده از دماهای بالا به طور کامل از قالب سرامیکی خارج می شود.

از مزایای موم ریخته گری راهگاه (رانر) این است که دارای قدرت اتصال خوب و حداقل انبساط حرارتی است. کارگران می توانند موم ریخته گری را بدون نگرانی در مورد شکستن قطعه در قالب سرامیکی جابجا کنند.

 

موم ریخته گری دقیق محلول در آب

برخی از قطعات و اجزا به طراحی داخلی پیچیده نیاز دارند بنابراین هسته هایی در داخل موم ریخته گری باید قرار داده شود. برای ایجاد این هسته ها از موم ریخته گری محلول در آب استفاده می شود. پس از کامل شدن هسته، آن را در قالب  موم ریخته گری قرار داده و سپس موم ریخته گری الگو را به قالب تزریق می‌کنند. هنگامی که موم ریخته گری سرد می شود، هسته های محلول در آب با قرار دادن الگو در حمام آب و اسید حل می شوند.

 

موم -چسب ریخته گری دقیق (استیکی وکس)

موم -چسب ریخته گری دقیق (استیکی وکس)معمولاً در مرحله نصب استفاده می شود. موم -چسب ریخته گری دقیق (استیکی وکس)به چسباندن الگوهای مومی  مختلف به یکدیگر یا هنگام ساخت مجموعه اسپرو کمک می کنند. موم -چسب ریخته گری دقیق (استیکی وکس)به ایجاد چسبندگی قوی با قطعات کمک می کند تا در هنگام ایجاد پوسته سرامیکی در برابر جایجایی توسط کارگران مقاومت کنند.

شرکت دانش بنیان هایا شیمی رازی به عنوان اولین و تنها تولیدکننده ی موم ریخته گری در کشور با بهره گیری از دانش فنی، مواد اولیه و تجهیزات داخلی در تمام مراحل استفاده از موم ریخته گری در کنار مشتریان می باشد.