انواع روش‌های موم‌زدایی در ریخته‌گری دقیق

شرکت دانش بنیان هایا شیمی رازی-تولید و فروش موم ریخته گری

Telegram
Facebook
Twitter
آپاراتAparat
LinkedIn
Instagram
انواع روش‌های موم‌زدایی در ریخته‌گری دقیق

انواع روش‌های موم‌زدایی در ریخته‌گری دقیق

موم‌زدایی در اتوکلاوAutoclave Dewaxing)) : طبق گزارش جامعه ریخته گران آمریکا درروش موم‌زدایی با اتوکلاو بخار با اعمال فشاری در حدود Kpa ۶۲۰- ۵۵۰ می‌توان در مدت ۱۵ دقیقه موم‌زدایی را انجام داد. مهم‌ترین مزیت استفاده از اتوکلاو بخار این است که تمام سطح خوشه به‌طور یکنواخت حرارت می‌بیند و بازیابی موم ریخته گری با راندمان زیاد صورت می‌گیرد. در عمل راندمان بازیابی موم ریخته گری در حدود ۹۰ درصد است.


 

موم‌زدایی سریع: در این روش با قرار دادن قالب‌های پوسته سرامیکی درون کوره‌ای با درجه حرارت حدود ۹۸۲ تا ۱۰۹۳ درجه سانتی‌گراد عملیات موم‌زدایی انجام می‌شود. با ذوب سریع یک‌لایه سطحی از موم ریخته گری انبساط حرارتی بقیه موم در محفظه قالب انجام می‌گیرد و خطر شکست قالب وجود ندارد در این روش موم‌زدایی مهم‌ترین مسئله ایجاد ترک‌های حرارتی موضعی ناشی از اختلاف در درجه حرارت قسمت‌های مختلف پوسته است که به علت عدم یکسان بودن درجه حرارت مناطق مختلف کوره می‌باشد . مهم‌ترین ایراد این روش عدم بازیابی موم ریخته گری و سوختن آن است ولی می‌توان با طراحی سیستم خروج موم ریخته گری از کف کوره موم را تا حدودی بازیابی کرد. مزیت این روش استحکام زیاد پوسته قالب در دمای بالا نسبت به پوسته‌های موم‌زدایی شده در اتوکلاو است.


موم‌زدایی در حمام داغ Hot Bath Dewaxing)): این روش کمترین هزینه و وسایل را لازم دارد، کنترل درجه حرارت حمام داغ از مهم‌ترین اصولی است که بایستی در این روش به آن توجه کرد چراکه بالا رفتن دمای حمام سبب سوختن قالب و کاهش دما سبب ایجاد ترک در قالب می‌شود. ایراد این روش زمان طولانی‌تر آن نسبت به موم‌زدایی در اتوکلاو و موم‌زدایی سریع است.


موم‌زدایی در کوره‌های ماکروویو Microwave Oven Dewaxing )): موم‌زدایی در کوره‌های ماکروویو روشی بسیار تمیز و با راندمان بالای موم‌زدایی می‌باشد. با تشعشع امواج مایکروویو سطح پوسته قالب به‌سرعت گرم می‌شود و احتمال ایجاد ترک در پوسته قالب به حداقل می‌رسد. بیشترین راندمان در بازیابی موم ریخته گری بستگی به روش موم‌زدایی دارد. روش بازیابی در اتوکلاو بیشترین راندمان را دارد. در درجه حرارت‌های بالای ۲۶۰ درجه سانتی‌گراد به دلیل فرار شدن موم ریخته گری بازیابی آن با مشکل مواجه خواهد شد